Skrevet af Mads Richard som del af projekt digitalDNA.
Ud fra de fire digitale byggesten og de tre digitale brugerroller – samlet i fire digitale kvadranter – vil jeg nu tage et kig på en konkret digital bruger. Jeg bevæger mig dermed fra en generel beskrivelse af den digitale bruger til en bruger af kød og blod.
Jeg vælger en bruger, som jeg kender ganske godt. Mand. 63 år. Ser i første omgang på ham i privatsfæren. Og kalder ham B1.
Målet er ikke at vurdere eller diskutere B1’s digitale vaner og adfærd, men alene vise, hvordan de fire digitale kvadranter giver en brugbar ramme og systematik til at beskrive og forstå nogle centrale karakteristika ved en given digital bruger.

Brugerprofilen afspejler B1’s gennemsnitlige digitale aktivitet. På tværs af døgn, uger og år. Selv om der naturligvis er stor variation i løbet af et døgn (dag / nat), en uge (hverdag / weekend) og et år (årstider og ferier).
Overordnet har B1’s digitale profil følgende karakteristika:
- Stor dominans af konsumentrollen. I forskellig grad i de fire kvadranter. Med rød konsument som den dominerende. Derefter grøn. Med blå og gul som de mindste.
- Et godt stykke bagefter er producentrollen. Rød og grøn som de største. Dernæst blå. Gul den mindste.
- Sidst er organisatorrollen. Med overvægt i rød og grøn kvadrant. Dernæst blå. Mindst gul.
- Samlet set overvægt af digital aktivitet i rød kvadrant. Dernæst grøn. Nogenlunde lige lidt i blå og gul.
Digital tilgængelighed og devices
B1’s adgang til og aktivitet i digitale univers foregår via en række digitale devices. Man kan sige at B1’s aktivitet både er understøttet af og begrænset af hans valg og brug af forskellige devices.
B1 er kendetegnet ved meget begrænset brug af mobile tablets samt fladskærm i hjemmet. Ingen brug af digitale accessories som fx ur, ring, brille. Eller implantater for den sags skyld. Begrænset brug af høretelefoner – især uden for hjemmet. De to vigtigste digitale devices er en stationær PC* samt en ældre smartphone.
*Den stationære PC er faktisk en bærbar tilkoblet stor skærm, men det er meget sjældent at den bærbare computer forlader hjemmet i private ærinder.
Rød kvadrant: Digital informationskanal
Jeg starter i den dominerende røde kvadrant, som er kendetegnet ved, at der typisk ikke er direkte sammenhæng mellem konsument (modtager) og producent (afsender).
B1 er primært rød konsument som seer af TV / streaming samt radio / lyd. Han ser en blandet landhandel af film, serier, sport og nyhed/dokumentar. Sjældent flow. Lytter især til P1 og P2. Sjældent flow. Benytter i meget begrænset omfang digitale streamingtjenester / betalingskanaler. Får og læser en del nyhedsmails – en blanding af arbejds- og fritidsrelaterede. Benytter Linkedin og Facebook til ’tidsfordrivs-scrolling’.
B1 er rød producent af en del (nyheds)information i en lokal sportsklub, hvor han står for den interne information og koordinering. Her bruger han især mails og Messenger. I mindre grad sms.
B1 er rød organisator (har været med til at etablere) nogle faste informationskanaler / -formater for den lokale sportsklub og blandt venner. Primært mails og Messenger. Sekundært sms. Som afsender af mails styrer B1 i hvilket omfang den enkelte modtager kan se og svare til andre modtagere, og dermed graden af dialog (grøn aktivitet).
Grøn kvadrant: Digitalt dialogmedie
I grøn kvadrant er der et langt tættere samspil og uklar afgræsning mellem konsument og producent, idet begge parter i udgangspunktet er ligeværdige, og begge kan starte eller stoppe dialogen.
B1 er i stort omfang grøn konsument og producent i forlængelse af sin aktivitet som rød producent, idet hans informationsmails i forskelligt omfang lægger op til / muliggør spørgsmål og dialog. Enten mellem den enkelte modtager og B1 eller mellem alle modtagere og B1.
B1 benytter desuden en række forskellige digitale dialogmedier sammen med venner og familie. I de tilfælde hvor dialogen er en-til-en bruges ofte flere forskellige medier, som også kan skifte over tid. Blandt de mange er / har været Discord, WhatsApp, Messenger, mails, sms samt videotjenester som Zoom og Google Meet.
B1 er grøn organisator ifm. en del af den digitale dialog, fx ved at (være med til at) vælge medie, bestemme deltagere og format / mål med dialogen samt være (med)vært (teknisk og / eller som facilitator).
Blå kvadrant: Digitalt værktøj
Blå kvadrant er på mange måder den mest komplekse. Det skyldes at de tre brugerroller kan være svære at adskille, og fordi den digitale værktøjskasse indeholder rigtig mange forskelligartede værktøjer. Ofte i forskellige versioner og modeller til det samme brug.
B1 er således typisk både producent (dataleverandør) og konsument ifm. brugen af de enkelte værktøjer. Til en vis grad også organisator (værktøjsmager).
Hans mest brugte værktøj er Outlook, som han privat har fuld adgang til – både via PC og mobil – og som han bruger både til kalender / aftaler og kommunikation (mails og sms). Også Excel er hyppigt brugt, bl.a. til at holde styr på medlemsdata og -kommunikation i sportsklubben. B1 bruger også digitale værktøjer til at holde styr på kampe og resultater (beskrevet lidt nærmere længere nede). MitId er også blevet en fast del af B1’s digitale hverdag.
Og så er der en rigtig lang liste af specialiserede værktøjer, som B1 bruger ad hoc. Det kan fx være i forbindelse med transport / logistik (Google Maps, Rejsekort, Rejseplan, PostNord), kommunikation og informationssøgning (Google Translate og Search, Bibliotek-app), vejrudsigter (DMI til landjorden og et par andre, mere specialiserede ifm. sejlads) økonomi (Mobilepay, Netbank), sundhed (Min Sundhed, Min læge), varekøb (DBA, Pricerunner). Med mange flere. Og der kommer hele tiden flere til…
B1 er dataleverandør til en del værktøjer, uden at han er bevidst / aktiv ’producent’. Det sker fx i form af automatiseret ’datafangst’, når han er aktiv på nettet. Her er B1’s producentrolle kun i begrænset omfang (er)kendt.
Bortset fra Google Maps til navigation, benytter B1 ikke digitale værktøjer, der henter og bearbejder data fra hans fysiske aktivitet. Han har således fravalgt alle digitale accessories, der registrerer og bearbejder personlige sundhedsdata. Han tæller ikke engang sine skridt digitalt…
Gul kvadrant: Digitalt opslagsværk
B1’s mindst benyttede kvadrant har nogle af de samme karakteristika som den røde. Nemlig at der typisk ikke er direkte sammenhæng mellem konsument (her læser) og producent (her forfatter).
B1 er primært gul konsument i forbindelse med ad hoc informationssøgning. Han er ikke gået bort fra fysiske bøger, hænger delvist fast i den trykte avis, og er stadigvæk afhængig / fan af en printer til længere tekster.
B1’s aktivitet som gul producent er afgrænset til lidt vedligeholdelse af hjemmesiden for den lokale sportsklub samt skribent af dokumenter og notater til eget arkiv (på PC).
B1’s aktivitet som gul organisator er i stort omfang begrænset til sit eget private bibliotek på sin bærbare / mobil. Han benytter i meget begrænset omfang online tjenester til arkivering af private tekster, billeder, videoer etc. Har i stedet et velfungerende – synes han – system af fysisk back up diske.
B1 har dog været med til at erhverve en fornuftig URL til sportsklubben, og i den forbindelse sørget for den nødvendige URL viderestilling.
To digitale nedslag
Efter den korte beskrivelse af B1’s samlede digitale aktivitet ift. de fire kvadranter, vil jeg gå lidt mere i dybden med to eksempler fra B1’s fritidsaktiviteter. Heller ikke her for at vurdere og diskutere hvordan B1 er digital, men for at vise, hvordan de fire kvadranter også giver mening som systematik til at beskrive og forstå afgrænsede use cases.
A) Digital bordtennis
B1’s lokale sportsklub er en bordtennisklub. Men det kunne lige så godt være enhver anden sportsgren / aktivitet / forening.
Rød kvadrant: Jeg har allerede beskrevet, hvordan B1 primært benytter mails ifm. intern information til medlemmer. Det sker i stort omfang målrettet, da der er fire ret forskellige grupper i klubben, der dækker både ungdom, seniorer og 60+. Som har forskellige træningstider og typer af aktivitet i klubben. De unge med forældre som primær kontakt. Via ret enkle – men løbende opdaterede – Excel-ark holder B1 styr på medlemmernes niveauer og træningstider, deltagelse på hold og stævner, størrelse af klubtrøjer (vigtig detalje) og meget andet. Og så skal der blot sorteres (og eventuelt flettes) for at sikre, at de rigtige mails finder frem til de rette personer.
Grøn kvadrant: De fleste mails giver kun mulighed for at svare til afsenderen (B1). Det sker for at undgå utilsigtet spam / svar / gensvar / forvirring. I forhold til særligt afgrænsede aktiviteter gives dog mulighed for svar til alle. Der er også dedikerede digitale medier, hvor medlemmer inden for samme gruppe frit kan bidrage, diskutere og dele information. Det foregår via Messenger og Facebook. Der bliver jævnligt distribueret opdaterede kontaktlister, så der mere frit kan kontaktes på kryds og tværs via mobil, sms og mail.
Gul kvadrant: B1 vedligeholder klubbens hjemmeside med de mest basale informationer, herunder kontakt og træningstider. Han har også gjort hjemmesiden let at finde – og henvise til – via en logisk URL, selv om den er en ret-langt-nede underside i et større lokalt set up.
Blå kvadrant: Når der skal arrangeres lokale stævner eller andre arrangementer, bruger B1 kommunens fælles bookingsystem ”Conventus”. Her kan han se hvornår de forskellige idrætsfaciliteter er ledige og klar til at booke. Han kan også se hvem der allerede har booket lokaler, så han kan kontakte dem ifm. spørgsmål eller mulighed for at overtage tider.
Blå og gul kvadrant: Den landsdækkende Bordtennisportalen.dk er et ganske omfattende koordineringsværktøj og opslagsværk, som indeholder information om stævner og andre aktiviteter samt oversigt over landets 5000+ turneringsspillere – inkl. rating (niveau). Bordtennisportalen bruges også til at de respektive holdledere kan indtaste resultater fra holdkampe. Samme dag som de spilles. På tværs af klubber. På tværs af landet. Og hvor stillingen i den enkelte række derfor altid er dagsaktuelt opdateret. Til fryd eller fortrydelse. For B1 og andre…
Gul kvadrant: Da den aktuelle stilling for klubbens hold gemmer sig langt nede på bordtennisportalen, har B1 indsat direkte link fra klubbens hjemmeside til de respektive sider.
Og hvis B1 eller hans klubkammerater mangler skema til dagens holdkamp, bliver i tvivl om regler eller har brug for andet information, så kan de benytte forbundets hjemmeside BordtennisDanmark.dk som opslagsværk. Eller kontakte den områdeansvarlig via mail eller telefon. Kontaktinformationer, der naturligvis findes på hjemmesiden.
B) Digitalt kortspil
Under Corona følte B1 sig ganske isoleret. Ganske som de fleste i Danmark og resten af verden. B1 tog derfor initiativ til at spille virtuel Piratwhist* med en håndfuld af sine gode venner. Det er fortsat efter Corona, så B1 og vennerne fortsat spiller virtuelt kort ca. hver anden uge i vinterhalvåret. Superhyggeligt, fortæller B1.
*Piratwhist spilles jorden rundt og har mange navne. I Danmark kaldes det fx også Piratbridge, internationalt bl.a. OhHell. Spillet går ud på at gætte hvor mange stik man får, og så få det antal. For mange eller for få stik giver minus. Som fysisk spil kan man spille det 3 –> 7/8 personer.
Grøn kvadrant: Kortspillet begynder med at B1 og vennerne mødes virtuelt – på Zoom eller Google Meet. Det er forskelligt hvor mange der møder op. Typisk mellem 3 og 7. Der er nogenlunde faste aftaler om det videre forløb, afhængig af hvor mange der dukker op.
Det kan tage noget tid at kommer til selve kortspillet. Opvarmningssnakken er en central del af aktiviteten.
Blå kvadrant: B1 og vennerne logger ind på spilleplatformen Playok.com, som giver mulighed for en lang række spil (kort og andet), herunder OhHell (= Piratwhist). B1 og vennerne opretter et firemands spillebord, som er max antal. Hvis de er flere end fire, så skiftes de til at spille eller opretter et ekstra spillebord. Hvis der er brug for eksterne spillere til at ’fylde op’ til fire, så åbnes der op og spilles mod ukendte spillere.
Grøn kvadrant: Under spillet kommenteres og småsnakkes løbende – helt og aldeles som i den fysiske verden. Enkelte gange udveksles materiale eller links via chat.
Gul kvadrant: B1 noterer slutresultatet for den aktuelle runde (= spillernes nye rating) og opdaterer det Excel-ark, der ligger på hans lokale drev.
Rød kvadrant: B1 sender aftenens resultat – sammenholdt med forrige runde – rundt til alle på mail. Ofte med en enkelt kommentar.
Grøn kvadrant: Mailen kommenteres af de øvrige deltagere. På kryds og tværs. Som opvarmning til næste runde.
NB: Samspil mellem digital og ikke-digital
Beskrivelsen af B1’s digitale profil viser tydeligt, at det er meget vanskeligt – vel egentligt umuligt – at beskrive en brugers digitale aktivitet uafhængig af vedkommendes ’virkelige liv’. Fysisk. Ikke-digitalt.
Det gælder både fordi digitale aktiviteter ofte hænger sammen med brugerens fysiske liv og aktiviteter. Understøtter eller muliggør dem. Og fordi de digitale aktiviteter ofte foregår samtidigt med fysisk aktivitet. Med forskellige vægt og betydning mellem de to verdener.
B1 kan således sagtens lytte til P2 – via høretelefoner – samtidigt med han foretager dagligdags, fysiske aktiviteter. Lægger tøj sammen. Laver mad. Går en tur. Træner. Dog ikke bordtennis… Mens han er rimeligt digitalt koncentreret og langt væk fra vasketøj og madlavning i forbindelse med en spændende film eller virtuel Piratwhist.
Samspillet mellem det digitale og det fysiske vil jeg kigge nærmere på i kommende indlæg.
———————————————————————–
Øvelse og refleksion
Find et område, hvor B1’s brugerprofil ligner din egen meget / mest. Beskriv et konkret eksempel fra din egen digitale aktivitet, hvor ligheden fremgår.
Find et område, hvor B1’s brugerprofil ligner din egen meget lidt eller slet ikke. Beskriv et konkret eksempel fra din egen digitale aktivitet, hvor forskellen fremgår.
————————————————————-
Feedback og dialog
Hvis du har kommentarer, forslag eller spørgsmål til indlægget, så kontakt mig gerne. Jeg foretrækker mail (mads@madsrichard.dk).
————————————————————-
Indlægget er oprindeligt publiceret 2. februar 2025. Er senest justeret 16. februar 2025.