Af Mads Richard

De fire digitale byggesten kan prioriteres og kombineres på et utal af måder og skabe et uendeligt antal digitale tjenester med hver sin digitale profil.

Jeg bruger her den digitale handelsplads dba.dk som eksempel.

Jeg ser først og fremmest dba.dk som et omfattende digitalt opslagsværk, hvor en potentiel køber kan se varer, som andre brugere har sat til salg. Det er især brugte varer fra private (almindelige) brugere. Dernæst fungerer dba.dk som digitalt dialogmedie mellem køber og sælger, hvor pris, betaling og andre praktiske forhold aftales. Det hele understøttes af dba.dk som et digitalt værktøj, hvor brugere kan oprette annoncer, søge efter varer, se statistik over aktiviteten på egne varer, bestille transport og meget mere. Endeligt fungerer dba.dk som en digital informationskanal, hvor brugerne kan få besked om bl.a. prisændringer og nye varer.

Jeg bruger dba.dk som (grund)eksempel af flere grunde. Det er en forholdsvis kendt og udbredt, digital tjeneste. Har et sympatisk formål: Genbrug. Har en fortid i den ikke-digitale verden, hvor det eksisterede som den fysiske avis ’Den Blå Avis’. Og så udnytter og kombinerer dba.dk de fire digitale byggesten på en – synes jeg – effektiv måde.

Desuden gør dba.dk det let og attraktivt for den enkelte bruger at kombinere og skifte mellem de tre digitale roller. Hvilket jeg kort beskriver i mit tidligere indlæg om den digitale bruger.

Målet med dette indlæg er ikke at lave en analyse eller vurdering af dba.dk, men alene vise, hvordan en konkret digital tjeneste kan beskrives som en – mere eller mindre særegen – prioritering af de fire digitale byggesten. Hvilket jeg vælger at kalde for dens digitale profil.

Vægtningen af de fire byggesten kan naturligvis diskuteres. Både den relative (hvilke byggesten der er de primære) og den absolutte (i modellen for dba.dk er størrelsesforholdet 40% gul, 10% rød, 30% grøn og 20% blå). Det er faktisk et af formålene med modellen: Nemlig at gøre det lettere at diskutere og vurdere de forskellige digitale tjenester. På tværs af forskellige brugere. Mellem brugere og udviklere / eksperter / forskere. Her-og-nu og over tid.

———————————————————————–

Øvelse og refleksion

Tegn den digitale profil for en digital tjeneste / app som du selv bruger privat. Start med at prioritere de fire byggesten fra 1->4 (1 er vigtigst / mest dominerende, 4 er mindst). Put derefter %-satser på (i runde tal). Samlet skal det give 100%

Var det vanskeligt? Hvad var udfordringerne?

Bed en ven / kollega tegne den digitale profil for den samme tjeneste. Er der forskelle? Hvilke?

Kan I blive enige om én profil? Hvis ikke, så udforsk forskellene og bliv klogere. Det kan enten være på jeres forståelse af de fire byggesten og eller på jeres brug af / kendskab til den digitale tjeneste.

————————————————————-

Feedback og dialog

Hvis du har kommentarer, forslag eller spørgsmål til indlægget, så kontakt mig gerne. Jeg foretrækker mail (mads@madsrichard.dk).

————————————————————-

Indlægget er oprindeligt publiceret 1. januar 2025. Er senest justeret 19. januar 2025.