Af Mads Richard

Det digitale univers bliver først for alvor interessant når det kobles med personer af kød og blod. Med den digitale bruger.

Samtidigt bliver det også for alvor komplekst og diverst, for der er ikke to personer der er ens. Hverken i den fysiske eller den digitale verden. Og den samme person kan have meget forskellige måder at bruge digitale medier og værktøjer på, afhængig af tid, sted og situation.

Den første figur placerer helt enkelt den digitale bruger i centrum af det digitale univers. Opdelt i fire digitale byggesten og tre digitale roller.

Dernæst placerer jeg den digitale bruger i et mere konkret brugsscenarie. Det gør jeg i forhold til dba.dk (Den blå avis), fordi det er en almindelig kendt digital tjeneste.

Jeg ser dba.dk som et godt eksempel på en digital tjeneste, der forstår at udnytte og kombinere alle fire digitale byggesten, samtidigt med, at det er let og attraktivt for den enkelte bruger at være både konsument og producent.

Til gengæld giver dba.dk den digitale bruger et forholdsvist begrænset spillerum som digital organisator. Når først brugeren har valgt dba.dk som ‘salgsværktøj’ (blå organisator), er rollen afgrænset til visse muligheder for at påvirke placeringen af sine varer i dba’s informationsstruktur (gul organisator), vælge medie for beskeder (rød organisator) samt til- eller fravælge dialog / spørgsmål (grøn organisator).

Mens dba.dk i særlig grad understøtter den digitale bruger både i konsument- og producentrollen, så er det ganske normalt, at en digital tjeneste begrænser brugernes muligheder og rettigheder som (med)organisator.

Der vil således være mange brugere, som næsten aldrig varetager organisatorrollen, mens andre kun har / tager rollen i mere afgrænsede digitale universer, fx enkle hjemmesider, lokale dele af større hjemmesider, intranet, lokale drev, simple apps etc.

Set på tværs af digitale brugere vil omfang og betydning af de tre roller nok være i retning af nedenstående figur.

Hvor de tre roller er vægtet 80/15/5 ift. konsument, producent og organisator.

Men da der er så stor forskel på digitale brugere og digitale tjenester, giver et sådant gennemsnit kun begrænset mening. Det er mere interessant at gå i dybden med forskellige konkrete digitale tjenester og brugere, og se hvordan de fire digitale byggesten og tre digitale roller sættes i spil.

Det vil jeg gøre i nogle af de kommende indlæg.

———————————————————————–

Artiklen er oprindeligt udgivet december 2024. Er senest justeret januar 2025.

————————————————————-

Feedback og dialog

Hvis du har kommentarer, forslag eller spørgsmål til indlægget, så kontakt mig gerne. Jeg foretrækker mail (mads@madsrichard.dk).